fredag 25 mars 2011

Dag 23 – Det här får mig att må bättre.

Intressant bloggtema idag. :)

Mitt filter mot intryck, eller vad man ska kalla det, är trasigt.
Jag har svårt att värja mig mot dem, och har inte förmågan att sortera bort de som är oviktiga. Ungefär som en hörapparat kan man säga - den förstärker precis ALLA ljud. Grannens spolande, TVn, prassel med godispapper, den älskades röst.
Till skillnad mot örat/hjärnan UTAN hörapparat, som fokuserar på den älskades röst och kanske godisprasslet om man råkar vara hungrig.. men tonar ner/ignorerar resten.

Jag har typ hörapparat. På alla sinnen.
Och när det blir för proppfullt i mig, så liksom.. kraschar jag.
Bra på ett sätt, för då töms det ur, det där överfulla lagret av intryck. Men väldigt jobbigt medan det händer. Så jag föredrar när det är lite längre mellan krascherna.

Så det som får mig att må bättre är främst det som får krascherna att komma sällan.
Kanske skulle jag kunna leva så att de nästan inte kommer alls. Men då finge jag leva instängd i en såndär floating-tank. Med öronproppar i öronen. Och förutom att jag skulle bli väldigt skrynklig redan efter några månaders blötläggning, så skulle det vara så oherrans tråkigt att det ju inte vore nåt liv alls.

Således mår jag bättre av att flytta till Längtanstorpet vid vägs ände, med skogen i ryggen. Flytta från Vintervilan, där tåget går precis förbi tomtgränsen 90-100ggr/dygn. Flytta från grannar-tätt-inpå, storvägar och en massa artificiella ljud- och synintryck.
Flytta från hård vardagsbelastning av filtret, till lugn-och-ro.
Så att jag kan göra mer av det jag väljer själv, det som bygger upp mig trots att det fyller på med intryck. Umgås med vänner, gå på en konsert, ge mig in i storastaden (mycket intryck) för att gå på tolvstegsmöten (må-bra-sak).

Ibland inbillar jag mig att det ska ge såpass mycket balans att jag kommer att klara att jobba igen så småningom. Men oavsett om jag nånsin når dit, så är jag glad för varje grad ökad harmoni och vardagsLIV jag finner.

Det är leva jag vill.
Det är leva jag ska.
Inte bara överleva.
LEVA.

Gör det du också,
och gör det mjukt
/Lotta

2 kommentarer:

  1. Längtanstorp, galenskapskök och vintervila. Du skriver så vackert Lotta och här hänger jag med till skillnad från på alternativ där alla inlägg byggs på med expressfart. Spännande och följa vägen till ditt längtanstorp och lycka till.

    // Anna (alternativ/ lissjax)

    SvaraRadera
  2. Anna: Åh. Vilken fin kommentar. 'alldeles varm inuti'

    SvaraRadera