måndag 21 mars 2011

Dag 19 – Detta ångrar jag.

Temabloggandet fortsätter...

Det finns stora saker jag ångrar. Såna som är för privata för att hälla ut i bloggen. Men jag har turen att ha vänner som tål att lyssna tillochmed på såna saker. Och finns det bara någon enda människa i världen jag kan säga det till, så slipper jag leva med de där mörka fläckarna. De där 'om ni visste det HÄR, så skulle ni aldrig tycka om mig' som de flesta av oss har en eller ett par av.
Jag behöver inte gömma nåt så djupt inuti mig att ingen ingen nånsin hittar dit. Och därför kan jag leva ett väldigt genomskinligt liv. Det blir väldigt mycket enklare så.
Och jag vet också att jag är älskad TROTS de där sakerna.
De behöver varken döljas, eller visas upp.
De tappar sin laddning som självföraktsvapen.
Och då kan man istället lära av dem, och gottgöra.
Det är svårt att göra det medan man använder dem för att slå på sig själv.

*

Sen finns det MINDRE saker som jag ångrar.
Gånger när jag sagt nåt vasst tillbaka när någon gjort illas.
Tillfällen när jag INTE sagt nåt vasst, till någon som gjort illas.
Tillfällen när jag inte sagt vad jag tycker, fast jag velat.
Tillfällen när jag gjort saker för att slippa hävda min rätt att Inte Göra.

Men jag gör så gott jag kan, hela tiden.
Som de flesta av oss gör.
Och jag växer i min kostym,
sakta men säkert.

Lev mjukt
/Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar