fredag 10 juni 2011

Gott, och blandat.




Tydligt är att köksgolvet behöver såpskuras igen. Svartahunden och Tävakatten har gjort tassavtryck i olika storlekar, och det har också Lottan själv och hennes människogäster. Men alltid kommer nåt emellan. Ett onödigt vackert väder att hellre vara ute i. Besök av en eller annan kär vän. Spöregn och åska, så att köksmöblerna inte gärna ska bäras ut (för att ställa in dem i salen är ju alldeles omöjligt.. av nån outgrundlig anledning). Eller så kommer helt enkelt en såndär dag då allt annat än vila, vila och åter vila är i det närmaste omöjligt.

De senaste dagarna har bestått nästan uteslutande av just vila. Lite har jag rastat den fina lien som jag fått - Majas lie. Maja som en gång i tiden bodde i Paradistorpet jag först flyttade till. Men utöver det har det inte hänt mycket alls.
Idag har jag varit till biblioteket, så vilan har varvats med andäktigt bläddrande i magiska böcker om växthus, yllebroderi, möbeltapetsering, syltning, saftning, örter.. och faktiskt en hel bok full med bara shabby chic inredning.
Nej, det är inte min stil. Men ganska fint ändå. Och gör mig glad, och inspirerar mig.

Lierastningen ja.. jag tar sakta men säkert över delar av trädgården. En del ska få fortsätta växa alldeles vilt. Och en del ska jag (fortsätta) rensa bort hundkäx och brännässlor och tjyvväxande småträd från. Men en del, som sagt, ska få vara någorlunda ..bebodd?
Det går sakta av många skäl. Ett är förstås att kroppen inte riktigt har fått in rätta knycken med lien, så det är lite tröttsamt för både kroppen och knoppen innan jag vant mig. Men ett annat är faktiskt att jag inte VILL gå för fort fram. Jag vill hinna med i förändringarna. Hinna se vad som händer och hur det blir. Hinna tänka var jag vill att saker ska börja och sluta.

Vad mer?
Sockerärten växer. Tomatplantorna lever ännu (en tillochmed med några blommor). Chili och paprika verkar klara sig bra i provisoriska växthuset tillsammans med några av tomaterna. Rödbetorna har skickat upp små spret mot ljuset. Tillochmed morötterna har smått smått grönt skägg ovan jord, om man tittar väldigt noga och vet VAR man ska titta.

..och jag trooor jag vet var det Riktiga växthuset så småningom ska byggas.

Lev mjukt
/Lotta (med en liten men älskad samling försommarfräknar)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar