onsdag 24 september 2008

gör det enkelt...

Första dagens ätande efter matplanen är över.
Det har varit en skön dag.
Jag har inte behövt fundera på om mina matbeslut kommer från avdelningen friska tankar eller avdelningen jidder-och-trams. Jag har nämligen inte haft några beslut att fundera över. Underbart!

Vid första anblicken tyckte jag att det där med matplan LÅSER en så väldigt, och livet blir så uppstyltat... och visst, du får äta DET men inte det. Du ska äta såhär mycket, varken mer eller mindre. Du ska äta såhär ofta, och hör sen.

Men det är inte låst jag känner mig.
Jag känner mig fri.

Jag behöver inte köpslå med mig hela dagarna,
ljuga och manipulera mig själv
och slå på mig själv för att jag låter mig luras
eller för att jag inte låter mig luras.
Jag behöver inte grubbla. Bara tillaga och äta.
Jag behöver inte ens le medan jag gör det!
Och det frigör så otroligt mycket energi, och tid!

***

Imorgon är det vattengympa... dags för den här flickan att sova.
KRAM på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar